PaperArt


  • Home
  • Galleri
  • Collage
  • Papirklip
  • Om
  • Kontakt

Billedkunstner Birgitte Hansen




Jeg er en dansk billedkunstner, som i mange år primært har arbejdet som underviser i kunsthistorie, tegning og grafik. Som udøvende kunstner er jeg autodidakt, men har siden 2016 været aktiv udstiller i kunstforeninger og gallerier. Jeg finder inspiration i naturen, landskabet, i dansk arkitektur og i skandinavisk design. Jeg er fascineret af at arbejde med papir, og collagen er mit foretrukne udtryksmiddel. De senere år har jeg fået en stor kærlighed til grafisk tryk og jeg har i corona-tidens isolation genopdaget skønheden ved det klassiske papirklip.

Papir er et meget sart materiale. Det mørner og gulner og farvet papir falmer meget let ved almindeligt dagslys. For at bevare de originale farver og strukturer bruger jeg den eksklusive giclée-artprint i meget små oplag til mine collager. Her anvendes lysægte pigmentfarver som forstærker farver og tekstur, og jeg opfatter hvert tryk som et kunstværk. Jeg nummererer og signerer hvert tryk med blyant. ​



billedkunstner birgitte hansen



I am a Danish visual artist. I have since 2016 been an active exhibitor in art associations and galleries.

I am inspirited by nature, the landscape, Danish architecture, and in Scandinavian design. I am fascinated by working with paper, and collage is my preferred means of expression. In recent years I have developed a great love for graphic printing and in the isolation of the corona I have rediscovered the beauty of the classic paper cut. In my work, I am particularly interested in colors, compositions, and textures, which is why I use the exclusive giclee art print for my prints.



Udstillinger: -

- Galleri Gasværket i Horsens, sommer 2016

- Kunstbygningen Filosoffen i Odense, efteråret 2016

- Galleri Grevelsgaard, Fausing, Allingåbro, forår 2017

- Galleri Blå, Roskilde, forår 2017

- Galleri Arleth, Falster, sommer 2017

- Kunstnergården i Dianalund, sommeren 2017

- Galleri Bredgade 22 i København, sensommeren 2017

- Galleri Bødkergården, Køge. Efterår 2017

- Sparekassen Thy, Struer. Vinter 2018

- Tuse Næs Kunsthåndværk. Vinter 2018

- Kunstgården i Bogense, Sommer 2018

- Bovbjerg Fyr i Vestjylland. Sommer 2018

- Galleri Arta22 Nykøbing Sj. August 2019

- Galleri Vandtårnet Nykøbing Falster, September 2019

- Kunstbygning Røde Tårn, Slagelse Kunstforening 2020.

- Færch Kunstforening, Holstebro. Januar 2021

- Stevns Fyr, St.Heddinge. August-september 2021

- Galleri Karolines Hus, Fur. September 2021

- Galleri Molevit, Skagen. Oktober 2021

- Billund Kunstforening, Juni-Juli 2022

- Tandlægehuset i Brønderslev, Juli-August 2022

- Danbolig i Birkerød, Marts-April 2023

- Galleri Jethoni i Slagelse. April - Maj 2023

- Sommergalleri Nr.Vorupør. August 2023


Repræsenteret hos udstillings-arrangør Kunstformidlingen, Holstebro.


Medlem af kunstnergruppen KLANGBUND. Se https://www.klangbund.eu



Hvad er giclée artprint?



Giclée stammer fra det franske la cicleur, der er en sammen trækning af ordet dyse samt gicler, der betyder at sprøjte. Trykteknikken tilskrives franskmanden Jack Duganne, der i 1991 var den første til at anvende giclée til fremstilling af kunsttryk i højeste kvalitet. Her er der - som i offset og UV-print - ikke tale om oliebaserede farver, men derimod om vandfarver. Vandfarverne er meget miljøvenlige og sammen med teknikken, så sikres det, at farverne er lysfaste og bliver gengivet, så godt det overhovedet er teknisk muligt. Giclée, udtales noget i retning af "zhee-clay", er altså en nyere trykteknik, der i stadig stigende omfang anvendes til fremstilling af højkvalitetstryk eller litografier. Det gælder også af de førende gallerier og museer verden over. Vandfarverne sprøjtes på i mikro forstøvning og typisk er der tale om ni forskellige farver på én gang. Teknikken giver langtidsholdbare, lysstærke farver og et meget nuancerede tryk. Teknikken er også meget bekostelig, hvorfor man mest af alt ser giclée print anvendt til netop fremstilling af eksklusive kunsttryk. Ét er trykket, noget andet er i høj grad også papiret, der skal bære kunstværket. For at opnå den højeste print kvalitet og arkivholdbarhed anvender vi Hahnemühle papirer, et 308 grams 100% bomuldspapir, naturligt hvidt med en meget ensartet og jævn overfladestruktur. Papiret er helt syreneutralt og overholder med garanti alle standarder for arkivholdbarhed. Dette papir er oplagt til Giclée print med et stort farveomfang, short/hvid eller den enkle streg. Printresultatet på papiret er ofte, så man får den fulde fornemmelse af overfladen fra originalen. Papiret har Hahnemühles usynlige overfladebehandling, der mindsker trækpapireffekten, så printet står med optimal randskarphed. Den jævne struktur i papiret øger fornemmelsen af dybden i printet og den naturlige hvidhed giver det rolige udtryk, som ikke "stjæler" billedet fra det kunstværk, der er printet på det. Holdbarheden bag glas anslås til mere end 230 år.





PaperArt